Jelentés a félperifériáról
2020. szeptember 07. írta: Ex machina

Jelentés a félperifériáról

Éber Márk Áron: A csepp /Napvilág, 2020/

Éber Márk Áron szociológus a magyar társadalom egyre növekvő szétszakadásának okait és mikéntjét mutatja be, globális kitekintésben.

Mikor az ókori Egyiptomról tanultunk az általános iskolában, az egyiptomi társadalmat stílszerűen egy piramisként ábrázoltuk, ahol a piramis csúcsán van a fáraó, alatta a hadvezérek, a papok, az írnokok, a katonák, a földművesek, kézművesek, kereskedők és végül a rabszolgák. A piramis egyszerre szemlélteti a társadalmi hierarchiát, az alá-, fölé- és mellérendeltségi viszonyokat, miközben arról is képet ad, hogy az egyes rétegeknek számszerűen mekkora az aránya a társadalom egészében. A csúcson az egy szem fáraó ül, a piramis alján a rabszolgák egész hada.

a_csepp_3.jpg

Forrás: mti

 

De milyen alakzatot kapnánk, ha a mai magyar társadalomról akarnánk szemléletes képet adni? A társadalomtudósok beszéltek már „terhes babapiskótáról”, körtéről, Éber Márk Áron szociológus legújabb könyvében, A cseppben pedig azt állítja, a magyar társadalom leginkább egy (víz)cseppre emlékeztet, amelynek felső része igencsak megnyúlik, az alsó kétharmada pedig inkább széltében terebélyesedik. „Fő állításom az, hogy az 1970-es évek vége, az 1980-as évek eleje óta – vagyis az elmúlt négy évtizedben – a kapitalista világrendszerbe ágyazódó magyar társadalom félperifériás osztályszerkezete felfelé és lefelé széthúzódott, polarizálódott. E neoliberális fordulattal kezdődő korszak kezdete óta a félperifáriás magyar társadalom osztályszerkezetének cseppszerű alakja megnyúlt” – írja a szerző könyve bevezetésében (21–22.).

A csepp metaforája több szempontból is szerencsés választás. Egyrészt statikusan is jól megmutatja, amit Éber a műben tényekkel és számadatokkal bizonyít, miszerint a magyar társadalomban van egy szűk felső- és felső középosztály, amelyen belül azonban jelentős vagyoni különbségek alakultak ki (a legfelső tíz százalékon belül nagyobb a vagyoni és a jövedelmi szórás, mint az alattuk lévő 90 százalékban) – erre utal a csepp felső részének megnyúlása –, és van a „köztes és közvetítő osztályok”, illetve a munkásosztály alkotta többség, amelyen belül a vagyoni és jövedelmi különbségek nem olyan feltűnőek, de amely osztályok látványosan elválnak a szűk elittől. Másrészt a megnyúló csepp – szemben a piramissal vagy a körtével – a társadalom dinamikáját is érzékelteti: jelesül a csepp egyre csak nyúlik-nyúlik, vagyis a magyar társadalom jelenleg is egyre inkább polarizálódik.

Éber Márk Áron könyvének nagy erénye, hogy nem cövekel le Magyarország határain belül, hanem a magyar társadalmat a világrendszer egészében mutatja be. Ehhez az elméleti fogódzót az egy éve elhunyt Immanuel Wallerstein fémjelezte, részben Marxra építő világrendszer-elemzés adja meg, amely szerint a kapitalista gazdasági rend egy globalizált világot hozott létre, amelyet a tőke és a munka nemzetközi munkamegosztása határoz meg. A kapitalizmus alapjául szolgáló tőke–munka-viszony nemcsak egy-egy országon belül érvényesül, hanem az egész világon, így egy összefüggő tőkés világrendszer jön létre. Praktikusan ez azt jelenti, hogy az amerikai vagy nyugat-európai tőkés a termelést a félperiféria (pl. Kelet-Európa) vagy a periféria (pl. Afrika, Ázsia) országaiba viszi ki, ahol jóval olcsóbb munkaerővel dolgoztathat. A centrum, a félperiféria és a periféria tehát a szereplői ennek a globális gazdasági vérkeringésnek, amiből csak nagyon nehezen tud elmozdulni egy-egy régió. Magyarország például már a kapitalizmus kifejlődése óta a félperiférián helyezkedik el, és elsősorban a nyugati tőke olcsó munkaerejeként szolgál (erre mondják azt egyesek, hogy a Nyugat gyarmata vagyunk, amiben van némi igazság).

a_csepp_2.jpg

A félperifériás magyar társadalom osztályszerkezete – hangzik a könyv alcíme, amivel mindjárt egyértelművé is teszi, hogy a centrum–félperiféria–periféria-felosztásból kívánja megérteni a magyar társadalom működését. Hangsúlyozottan szemben áll ezért azokkal a felfogásokkal, amelyek a magyar társadalomtörténetet a „Nyugat utolérése” szempontjából láttatják, vagyis akik szerint Magyarország ugyanazt az utat járja be, mint a fejlett Nyugat, csak éppen pár évtizedes késéssel. „Az iparilag fejlettebb ország a kevésbé fejlettnek csak saját jövője képét mutatja” – foglalja össze egy Marxtól vett idézettel ezt a felfogást Éber, aki ezzel szemben a félperifériás magyar társadalmat önfejlődéséből és a globalizált tőkés rendszerben betöltött szerepéből próbálja megérteni. Ebből a szempontból mutatja be a magyar társadalom történetét a kiegyezéstől kezdve, különösen az 1980-as évektől, amikor elindult a társadalom erőteljes polarizálódása – már jóval a rendszerváltás előtt, köszönhetően a háztájinak, a géemkézásnak és az egyéb, a szocializmusba beépített kapitalista elemeknek. A rendszerváltás aztán egy mozdulattal elsöpörte a névleg egyenlősítő szocializmust, a gyenge lábakon álló magyar gazdaságban pedig megjelentek a tőkeerős nyugati vállalatok. Aki jókor volt jó helyen, gyorsan meggazdagodott, az egyszerű dolgozónak viszont vagy a munkanélküliség, vagy az olcsó munkaerő szerepe jutott. Így gyorsult fel és vált végletessé a magyar társadalom polarizálódása, és alakult ki a társadalom cseppalakzata.

A könyv az „osztály” terminusát használja a társadalom rétegzettségének bemutatására, amely Marxnál és Max Webernél még alapvető szociológiai fogalom volt, később azonban egyre kevesebben használták a társadalomtudományban. Kétségkívül problematikus fogalomról van szó, hiszen úgy kategorizál mesterségesen embereket egy csoportba, hogy azok magukat nem feltétlenül sorolják oda. Ezt a problémát Éber is elismeri, leszögezve, hogy attól, hogy egy osztály tagjaiban nem jön létre osztálytudat, attól még objektíve – a termelésben elfoglalt helyzetük alapján – egy osztályba tartoznak. A tőkés rend két fő osztálya a tőkések és a munkások, közöttük helyezkednek el Éber megfogalmazása szerint a köztes és közvetítő osztályok. Ez a két terminus lényegében a „középosztály” fogalmát váltja ki, amelyet a könyv politikailag motivált fogalomnak tekint. A közvetítő osztályok lényegében a közalkalmazottakat és az államapparátusban dolgozókat jelentik, a köztes osztályok pedig azokat, akik a magánszektorban működnek, de nem tőkések és nem is bérmunkások, így a vállalatok menedzsmentjének tagjai, szakértői és egyéb szellemi dolgozói.

a_csepp.jpg

Éber Márk Áron szempontjai bevallottan balosak, amelyen persze ne a magyar politikában bevett, de sok szempontból félrevezető bal–jobb megoszlást értsük. Éber szerint ugyanis valójában az úgynevezett bal- és az úgynevezett jobboldal is jobboldali, neoliberális gazdaságpolitikát folytat, vagyis a tőke és a munka harcában a tőkét támogatja, csak míg a szocialisták és a liberálisok a nyugati tőkét preferálták, addig a jobboldal a hazai tőke megerősítésén fáradozik. Az ideológiák és az elnevezések valójában csak elleplezik a valóságos motívumokat és azt a tényt, hogy a hazai munkásság érdekeit senki sem képviseli, és ugyanannyira kiszolgáltatott a külföldi, mint a hazai tőkének. A magyar munkás szempontjából édesmindegy, hogy egy német vállalat német tulajdonosa vagy egy magyar oligarcha zsákmányolja ki, ő ugyanúgy a félperiféria alulfizetett munkása. Ráadásul a Munka Törvénykönyvének két módosításával (2012-ben, illetve 2018-ban a rabszolgatörvénnyel) éppen a „nemzeti” kormány tette még jobban kiszolgáltatottá a magyar munkást úgy a hazai, mint a külföldi tőkének.

Bár A csepp célja nem az, hogy recepteket kínáljon a civil vagy politikai cselekvés számára, de néhány bekezdésben szól arról is, hogy mit tartana kívánatos osztálypolitikának. Természetesen egy echte balos politikát, amely a tőkével szemben a magyar munkások érdekeit tartja szem előtt, és amely a munkások valós problémáira épít. Éber szerint eddig mind a baloldali, mind a jobboldali kormányok, illetve a jelenlegi ellenzék is valójában a felül lévőket szólították meg, lényegében a jómódúaknak játszanak. Ahogy az Orbán-kormány adó- és családpolitikája elsősorban az eleve tehetősebbeknek kedvez, úgy az ellenzék is elsősorban olyan jelszavakkal házal, amelyekkel a városi, jólszituált embereket szólítja meg, miközben az alul lévőknek nem kínál semmit. Bár kézzelfogható dolgokat a Fidesz sem kínál, a „mi megvédünk titeket” típusú szlogenekkel, meg persze a finom represszió módszereivel („aztán jó helyre húzd az x-et”) mégis sikerül maga mellé állítania a kevésbé tehetős rétegeket.

Éber Márk Áron könyvének nagy érdeme, hogy nem tengenek túl benne a szociológiai szakszavak, az adatsorok, nincsenek benne bikkfanyelven írt, nyakatekert körmondatok, tehát egyszerű földi halandó számára is könnyen befogadható, mégis tükröződik benne a tudományos felkészültség, érvei és adatai meggyőzően támasztják alá mondanivalóját. Értékválasztása, marxizáló megközelítése persze egyértelműen visszaköszön a lapokról, de néhány jól megalapozott állításával nehéz vitába szállni. Konklúziói nem túl szívderítőek a nyugatos progresszió hívei számára, de egyébként is itt az idő, hogy az elveszett illúziók helyett végre szembenézzük a valósággal. S ehhez A csepp jó kiindulópontul szolgálhat. 

Kiss Csaba

Az Imperator blog a Facebook-on is elérhető. Katt ide! 

A bejegyzés trackback címe:

https://imperator.blog.hu/api/trackback/id/tr8716194052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.09.08. 13:51:28

Ez az osztály dolog amúgy is marhaság. Azonos jövedelmi sávba ma nagyon különböző képzettségű, hátterű és tevékenységet végző emberek tartoznak.

Pl. van valahol lent az ALDI pénztáros, egy állami kórház ápolója, egy pedagógus. Aztán van valahol pár szinttel feljebb mondjuk egy mérnök. Picit még feljebb mondjuk egy maszek csőgörényes.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 13:51:59

@felső határ nincs:

Így igaz. Mo-nál csak Csehországban alacsonyabb Kelet-Európában, de nem sokkal.

Kelet-Európában csak ott magas a GINI, ahol volt oligarchikus periódus is, lásd Oroszország, Ukrajna, Azerbajdzsán, Kazahsztán, Moldova. Mo-on viszont sose voltak oligarchák.

chrisred 2020.09.08. 13:54:15

@Örömhernyó: Oké, de itt Európáról volt szó.

midnight coder 2020.09.08. 13:54:46

@chrisred: Egy fenét nincs meg. Nemrég hallottam egy matektanárról aki elment maszek burkolónak.

nemecsekerno_007 2020.09.08. 13:55:10

@chrisred: És nem is lesz középosztály ha a jelenlegi ellenzék kerülne kormányra.

nemecsekerno_007 2020.09.08. 13:56:12

@midnight coder: Aztán egyből a középosztály tetejére ugrott :)))

chrisred 2020.09.08. 13:57:20

@nemecsekerno_007: Meg akkor se, ha nem kerül kormányra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 13:57:59

@chrisred:

Az a középosztály, amire utalsz sehol a világon nem létezik, pár nyugati magállamot leszámítva, s még ott is folyamatosan csökken az aránya. De csak ott van az, hogy a középosztály eléri a lakosság 50 %-át.

A világ összes többi részen a középosztály kicsi, sőt - szegény országokban - szuper kicsi. A mi régiónkban ez 15-25 %. Szegény államokban meg 5 % alatt.

chrisred 2020.09.08. 13:58:24

@midnight coder: Igen nagyméretű illető lehet, ha egy személyben egy egész társadalmi csoportot jelent.

chrisred 2020.09.08. 13:59:28

@MAXVAL bircaman közíró: Kínában meg évente több tízmillióval nő a száma.

midnight coder 2020.09.08. 13:59:41

Amúgy igazából akik nagyon gázosak, azok a csepp alja, lásd a cikket illusztráló fénykép szereplői. És itt az a baj a baloldali megközelítéssel, hogy ezek alapvetően nem is igazán kizsákmányoltak, ergo a nagy szociális igazságosságos megközelítést sem nagyon lehet rájuk húzni. Ők egyszerűen nem részei a társadalomnak, illetve annyiban igen, hogy a társadalom ad nekik segílykét és egy rakás ingyen szolgáltatást az egészségügytől az iskoláig.

chrisred 2020.09.08. 14:00:46

@midnight coder: Akinek nincs semmije, az annyit is ér.

midnight coder 2020.09.08. 14:01:28

@chrisred: Nem egyszemélyben az, de lám van példa arra, hogy egy lejjebb lévő társadalmi csoportból feljebb emelkedjen az ember. Később akár még a csőgörényességig is viheti a csávó, holott egyszerű matektanárként kezdte.

chrisred 2020.09.08. 14:02:22

@midnight coder: Majdnem hetente lehet rá példa a lottósorsolások után.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:05:52

@nemecsekerno_007:

Nekem örök emlékem az akkori árszint,

Negyedikesként kezdtem egyedül közlekedni, ez 1976 vége, s mivel az iskolámtól 10 km-re laktam, hosszasan közlekedtem. Akkoriban nem volt internet, szóval könyvesboltokba, antikváriumokba jártam, mef otthon rádiót hallgattam.

Kaptam apámtól heti 20 Ft zsebpénzt, s ebből simán tudtam venni 3-4 új könyvet, vagy 7-8 antikváriumit is akár. S még palacsintára is jutott, máig emlékszem, a legolcsóbb palacsinta a túrós-mazsolás volt 70 fillérért, a legdrágább a csokis-diós 1,30-ért - volt egy palacsintás bódé az iskolámtól 300 méterre.

A legnagyobb szám meg automatából forró csokit venni volt, ilyen automata alig pár helyen volt Bp-en, de képesek voltunk odautazni az automata miatt. Pedig a forró csoki csillagászati áron volt, 1 pohár 2 Ft.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:07:34

@chrisred:

Így igaz, Mert Kína nem engedte magát kizsákmányoltatni.

Ha győzött volna az 1989-es liberális tüntetés Kínában, ma éheznének.

Almandin 2020.09.08. 14:08:13

@Örömhernyó: A társadalom alján nem a minimálbéresek állnak, hanem a hajléktalanok. Ők pedig mindenhol nyomorognak. Amerikában pl. csatornában is élnek hajléktalanok. Azon a szinten nem hiszem, hogy életszínvonalbeli különbség lenne egy magyar és egy amerikai között.
Ráadásul a munkanélküliek se kerülnek egyformán nyomorba nálunk se. Egyrészt ezt befolyásolja, hogy mennyi ideig munkanélküli valaki, mennyi a tartaléka, eltartja-e valaki, de van, amikor az illető rendelkezik nem munka alapú jövedelemmel, ami akár magasabb lehet, mint egy átlagfizetés. Van, aki vígan megél munka nélkül is, más pedig munka mellett is nyomorog, mert alacsony a bére.

midnight coder 2020.09.08. 14:09:09

@chrisred: A feljebb jutás mindig is lottósorsolás volt. Kádárék alatt is kevesekből lett főelvtárs. Aztán a gengszterváltás alatt pedig leginkább az egykori nyertesekből lett milliomos, mert hogy ők voltak olyan helyzetben hogy privatizélni tudjanak

chrisred 2020.09.08. 14:09:50

@MAXVAL bircaman közíró: Hát igen, ahogy például Tajvanon éheznek az emberek. :)

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.09.08. 14:10:10

Sose voltak kiemelkedő államférfiaink, csak ilyen herélt orbánok, akik a saját és haverjaik gazdagodását fontosabbnak tartották az ország felemelkedésénél. Ezért tart még mindig az ország a béka seggén, és marad is ott, amíg a többmilliós birka szavazói hatalomban tartják a tolvajokat.

midnight coder 2020.09.08. 14:11:12

@MAXVAL bircaman közíró: Na ja. Csak mennyit is kerestek akkor a szüleid ?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:13:31

@chrisred:

Kirakatállamnak lett berendezve annak idején. Egy egész Kínának sose lett volna ugyanaz megengedve. A kínai nép ezt kiharcolta, az alap az 1989-es liberális hazaáruló puccskísérlet kőkemény leverése (Tienanmen téri "diák" hőbörgés), s azóta is kiáll mindig hazájáért a kínai nép, lásd a tavalyi hongkongi Soros szervezte "forradalom" elfojtását.

Almandin 2020.09.08. 14:15:45

@MAXVAL bircaman közíró: Érdekes ember vagy te, birca. Egyrészt nagy fideszes, másrészt kommunista szimpatizáns.

midnight coder 2020.09.08. 14:15:50

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: Miért, te látsz valahol olyan alternatívát akiről elhinnéd hogy jobb lesz majd, mint Orbánék ? Jelenleg Orbán legvalószínűbb alternatíváját Gyurcsánynak hívják.

És én legalábbis az elmúlt 30 évben csak egy olyan politikust láttam hatalmon akire rábíznám az ország vezetését, és ez a Bajnai. De ő speciel nincs a mezőnyben.

chrisred 2020.09.08. 14:17:29

@MAXVAL bircaman közíró: Soros már 1950-ben visszaszerezte Hongkongot a briteknek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:19:16

@midnight coder:

A felső rétegben volt az apám, bankos volt, s már akkor is az átlag felett kerestek a bankosok (bár nem annyira, mint manapság). 1976-ban az átlagbér 3 ezer Ft volt (ez bruttó és nettó, hiszen akkor nem volt adózás), apámnak meg 10 ezer volt a havi fizetése. Anyámnak 4 ezer körül.

Akkoriban minden gyerekről jövedelemstatisztika készült az iskolában, hogy a szülők mennyit keresnek,s ez nyilvános volt. (Mert pl. ebből számolták ki a napközi díját.) Emlékszem, én voltam a harmadik leggazdagabb gyerek az osztályban. A két első helyezett: egy válóperes ügyvéd gyereke volt és egy gyárigazgató gyereke. Apám mint banki középvezető miatt harmadik lettem.

chrisred 2020.09.08. 14:19:27

@Almandin: A közös halmazt úgy nevezik, hogy illiberális. Ami már annyira a jobb és a bal szélén van, hogy összetalálkozik, mint Molotov és Ribbentrop.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:20:54

@midnight coder:

Bajnai valóban kiváló háttérhatalmista gyarmati ügyintéző volt, ez tény. De tevékenysége haszontalan a nép számára.

felső határ nincs 2020.09.08. 14:21:10

Volt egy jo cikk arrol, hogy az USAban semelyik haztartas nem ado-befizeto, ahol nem keresnek legalabb evi 80ezer dollart. Azaz ezek a haztartasok eloskodnek a tarsadalmon, pedig ott aztan vekony a szocialis halo.

Ez boven a tarsadalom tobbsege, a median valami 47ezer dollar. A felso 1%-ba keruleshez kell evi 300valamennyi. A csepp alak ott is csepp alak, ilyen a kapitalizmus. Kb. 1500 dollarmilliardos el az USA-ban, mig mo-n 2-3 ilyen van.

A globalis joleti kozeposztalyba keruleshez evi 100ezer amerikai dollar kell, persze netto elkoltheto. Ez mo-n mar boven gazdagnak szamit a donto tobbseg szerint, holott ezek kozott nagyon sok a berbol-fizetesbol elo.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:23:02

@Almandin:

Ha választani kell a kommunizmus és a liberalizmus között, a kommunizmust vélasztom, de nem vagyok egyébként kommunista.

Fideszesnek ki számít? Aki most rájuk szavazna? Akkor fideszes vagyok valóban.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.09.08. 14:23:16

@MAXVAL bircaman közíró: @midnight coder: Orrbanisztánban elég ha valaki, a führer kollégiumi szobatársaként a telefingott gatyáját szagolgatta, vagy a büdös zokniját mosta, esetleg az oviban csuton a fitymáját huzogatta a bokorban. De ha nem rendelkezik eme kvalitásokkal, akkor elég ha naponta háromszor körbe nyalja a kloákáját, és már kap is egy államtitkári posztot. A csuti disznónak csak az számít, ki mennyire lojális hozzá. Csak meg kell nézni a parlamenti Fidesz frakciót. A führer azokat is eme elvek alapján válogatta személyesen. Félreszavazás, a fősodortól eltérő ellenvélemény, de akár csak egy megmukkanás is garantáltan kizárva.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:24:49

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:

Ez van, Zorbán nem hajlandó ellenzékieket kinevezni miniszternek. Mert csúnya diktátor. S nem hallgat Sorosra, Mert ronda autokrata,

Almandin 2020.09.08. 14:26:00

@chrisred: A brit viszonyok nem egyenértékűek az amerikaival. Európában eleve jobban kiépített szociális ellátórendszerek vannak. Az angolok lehet, hogy segítőkészebb népek a koldusokkal, mint az amcsik vagy a magyarok.
Az életvitelszerű koldulás Magyarországon is létező jelenség. Itt meghízni nem fog rajta senki, de sok vidéki nyomorgó télen felmegy Budapestre koldulni, mert különben otthon fagyna meg a házában.
Amerikában azonban nagyon gyenge a szociális háló, ennek történelmi okai vannak. Az egy vérkapitalista társadalom, ahol az egyén jobban magára utalt, mint Nyugat-Európában. Éhezők ott is vannak.

chrisred 2020.09.08. 14:29:03

@Almandin: Igen, Magyarországon akár az amerikai, akár az orosz (ázsiai) társadalmi rétegződési modell alakul ki, mindkettőről kijelenthető, hogy nem európai út.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.09.08. 14:30:15

@MAXVAL bircaman közíró: Ott a gond tulok, hogy liberalizmus létezik, a kommunizmus meg utópia. Jelenleg Kína liberális piacgazdaság, a kétezres évek elején liberalizálták a gazdaságukat, beengedték a nyugati tőkét, ezért a fél világ ott termel. És ez az egész világban így van. Ahol nem, ott már rég csődbe mentek. Lököd itt a faszságokat, de fingod nincs a világ működéséről, mint a führered, az az agyalágyult csuti pondró. Igaz, a csuti pondró szándékosan hazudik, hogy minél többet lophasson ellentétben veled, aki komolyan gondolja a baromságot.

midnight coder 2020.09.08. 14:41:12

@felső határ nincs: Viszont egy magyar átlagfizetésből hova számítanál mondjuk Vietnam-ban vagy Etiópiában ?

midnight coder 2020.09.08. 14:48:18

@Almandin: Azért tegyük hozzá, hogy Pl. a fényképen lévő területen élő polgárok úgy 15 perces munkával összeszedhetnék a szétdobált szemetet, és máris nem egy szeméthalom közepén "laknának".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 14:56:12

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:

A liberalizmus is utópia abban az értelemben, ahogy kitalálói akarták, S a kommunizmus se utópia abban az értelemben, hogy ténylegesen megvalósult.

Kína vegyes gazdaság, a szabad piac vad ereje az állam hatalmi korláta alatt áll, s az idegen tőke se szabad az országban.

midnight coder 2020.09.08. 15:08:37

@MAXVAL bircaman közíró: Kína császárság. Mindig is az volt, és mindig is az lesz. Csak most a császár a szűk pártelit. És amíg azok értelmesen teszik a dolgukat, addig jó a kicsi kínaiaknak. Volt egy időszak, amikor egy Mao nevű agyhalott volt a császár, na akkor szopóágon voltak.

Almandin 2020.09.08. 15:09:16

@midnight coder: Itt egy cikk, szintén Los Angelesről:
mandiner.hu/cikk/20190602_szemet_patkanyok_es_hajlektalanok_mi_tortenik_los_angelesben
Nagyobb ott a baj, mint gondolod. Olyan sokan laknak sátrakban, hogy az utcai szemetesek pillanatok alatt megtelnének. Folyamatosan takarítják a szemetet, de nagyon gyorsan újratermelődik. Nem arról van szó, hogy egy utcán két-három hajléktalan lakik, akik még az utcai kukákkal megoldanák a helyzetet, hanem egy kisebb tömeg.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.09.08. 15:11:58

@MAXVAL bircaman közíró: No amit a végén írtál attól megy csődbe egyszer Kína. Nem engedi ugyanis államilag hogy a szar vállalat oda kerüljön, ahova való, a pöcegödörbe. A nyugati világ pedig engedi, mivel a szar az szar függetlenül hányszor nyalta keresztbe a vezetője az Pártfőtitkár seggét(a kádári szocializmus ugyanígy ment csődbe az államon keresztül, ne gondold, hogy az állam nem mehet csődbe) A különbség ott van a két állam között, hogy nyugaton hamarabb csődbe megy aki szart gyárt, Kínában pedig később az állami beavatkozás miatt. A kínai torzszülött virtuális gazdaság max. 20 éves, a nyugati jól bevált meg többszáz. Kínában gyártják a saját szutykot(nem a betelepült nyugatit), amit addig vesznek meg ameddig rá nem jönnek az emberek, hogy szar. Hamarosan pedig az egész világ be fogja tiltani, hogy Kína másolja a termékeit, mint ahogy most az USA. Akkor Kínának ist kaputt. Szerintem még Kínából is kivonulnak a nagyobb cégek, mert nem fogják tudni megakadályozni, hogy a kínaiak koppintsák a termékeiket.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 15:12:13

@midnight coder:

Így igaz. Kínában a marxizmus egy külső vékony réteg volt mindig, mely azonban nem hatolt mélyre.

nemecsekerno_007 2020.09.08. 15:14:15

@chrisred: Ja. Ingyen kristálygömböt mindenkinek.

chrisred 2020.09.08. 15:15:20

@midnight coder: Pontosabban mindig egy központi bürokratikus intézményrendszer irányította, különböző ideológiai jelmezben. Xi Jinping is végigjárta alulról a szervezet összes fokozatát, mielőtt "császár" lett volna belőle.

chrisred 2020.09.08. 15:15:55

@nemecsekerno_007: Elnézést, hogy kölcsönvettem a tiédet. :)

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.09.08. 15:22:49

@midnight coder: Tökmindegy ki a császár. A rendszer van halálra ítélve, mert hazug, a valóságot elferdíti, a szart kisegíti, nem mer szembenézni a valósággal. Ezért nevezem az ilyen rendszereket virtuálisnak. Ilyen orrbanisztán is. Orrbanisztánban egy olyan ner cég nincs, amelyik értéket termelne, mind az állam csöcsét szívja, mint egy pióca. Ezt pedig hosszabbtávon a nemzet fizeti meg.

laci_52 2020.09.08. 15:22:56

A kapitalizmus velejárója a jövedelmi és vagyoni egyenlőtlenségek növekedése, ez mindig is így marad, hiszen - Marx írta, de máig igaz - a tőketulajdonos kizsákmányolja a bérmunkást. A mindenkori kormány feladata lenne, hogy megfelelő adó-, szociál- és egyéb politikával tompítsa a polarizálódást. De nem teszi!

Mit tehet az, akinek nincs számottevő vagyona? Tanulni kell! Jól használható szakképzettséget kell szerezni! Manapság akinek van egy jó szakmája, tud és akar dolgozni, "el tudja adni magát", az még a mostani hazai viszonyok között is megtalálhatja a számítását.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.08. 15:24:25

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:

Kínát a kínai vezetés uralja, a gazdaságot is, s nem adja át a vezénylést a "szabad" piac kizsákmányoló erőinek. Ez a lényeg.

nemecsekerno_007 2020.09.08. 16:16:10

@chrisred: Nem, nem. Az a tiéd. Az mutat 10 éve mást mint ami aztán lett.

Billy Hill 2020.09.08. 16:19:42

"Mindenki a saját szintjén nyomorog."

midnight coder 2020.09.08. 16:25:45

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: Ez mind a kettő marhaság. Egyrészt a kicsi kínaiak 30 év alatt tengődő mezőgazdasági országból ahol a polgárnak enni sem nagyon volt mindig mit, olyan hatalommá váltak akik az USA kihívói lettek, aminek az EU soha a büdös életben nem fog a közelébe kerülni.

A másik része, hogy egyrészt kis hazánk gazdaságának nagy része multi, aminek nem sok köze van Mészárosékhoz, másrészt a hazaiak nagy részének sem, harmadrészt Mészárosék cégei sem feltétlenül működésképtelenek akkor sem, ha pillanatnyilag van hátszelük. Pl. Mészáros bácsi szállodái szerintem Orbánék bukása után sem lesznek működésképtelenek. Ahogy Fletó bácsi kis cégei sem veszteségesek ma sem.

]{udarauszkasz 2020.09.08. 18:34:12

@MAXVAL bircaman közíró: Magyarorszagon sose voltak oligarchak? :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

laci_52 2020.09.08. 21:33:44

@MAXVAL bircaman közíró: Lölő, Csányi, Gyurcsány és társaik(vannak még legalább 100-an, akiknek vagyona elképesztő, egyszerű ember számára felfoghatatlan mértékű) nem oligarchák? Dehogynem!

laci_52 2020.09.08. 21:38:28

@MAXVAL bircaman közíró:
"А mаgyar társadalom szétszakadottsága kisebb, mint a legtöbb országban."

Ebben van igazság, de azért a legtöbb ember igazságérzetét bántja már a mostani helyzet is.

Wildhunt 2020.09.09. 07:56:39

@laci_52: az irigységet bántja. Ugyanezeket az embereket nem zavarná semmilyen szétszakadottság, ha ők lennének a csúcson.

nemecsekerno_007 2020.09.09. 08:56:47

@laci_52: Engem meg az bánt, hogy még mindig a közélet része lehet egy Bauer nevű AVÓ-s fiú.

chrisred 2020.09.09. 08:59:27

@nemecsekerno_007: Az apja volt ávós, azt hiszem.

midnight coder 2020.09.09. 09:04:56

@nemecsekerno_007: Engem sokkal inkább az zavar, hogy kis hazánkban parlamenti párt lehet olyan, aminek a jogelődje embereket végeztetett ki.

chrisred 2020.09.09. 09:14:26

@midnight coder: Ez a "tetszettek volna forradalmat csinálni" kategóriája. A magyar államiság történetében 1000-től 1990-ig érvényben volt a halálbüntetés, szóval vagy egy teljesen új államot alapítunk, vagy elfogadjuk, hogy a mai közhatalmat gyakorlók jogelődjei legálisan végezhettek ki embereket.

midnight coder 2020.09.09. 09:30:26

@chrisred: Értem. Ezek szerint a nyilaskeresztes pártot is vígan újra lehet alapítani, elvégre 90 előtt volt halálbüntetés, tehát szerinted politikai alapon embereket kivégezni addig teljesen rendben volt.

nemecsekerno_007 2020.09.09. 09:30:38

@midnight coder: Igen, ezek összefüggnek. A 30 éve elsunnyogott rendszerváltás számlái most jöttek meg az SZFÉ-re.

nemecsekerno_007 2020.09.09. 09:32:35

@chrisred: Az SZFE-n épp ezt próbálják, csak az elvtársak ellenkeznek.

chrisred 2020.09.09. 09:42:17

@midnight coder: Ki ült le a nyilasokkal kerekasztal mellé 1945-ben?

chrisred 2020.09.09. 09:43:51

@nemecsekerno_007: Nem értem az összefüggést. Mi köze Bauernek a színművészetihez. Ott a hatalom éppen azt próbálja csinálni, amit Rákosiék csináltak vele az ötvenes években.

nemecsekerno_007 2020.09.09. 09:50:28

@chrisred: Ennek fuss neki még egyszer, hátha megérted.

Esetleg nézd meg Kibulizott ország c. dokufilmet. Bár ezt lehet, hogy már mondtam.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 10:09:30

@laci_52:

Átvetted a ballib marhaságot, mely szerint oligarcha = gazdag ember. Nos, nem, a gazdag ember a legtöbb esetben NEM oligarcha.

Mo-on pl. vannak nagyon gazdag emberek, nem is kevesen, mindkét oldalon, de oligarcha egy sincs.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 10:10:09

@laci_52:

Ilyen a kapitalizmus, a liberális demokrácia: igazságtalan a társadalom.

midnight coder 2020.09.09. 10:17:05

@chrisred: 45-ben a nyilasok még nem voltak hatalmon. 89-ben a komcsik még igen.

midnight coder 2020.09.09. 10:18:20

@MAXVAL bircaman közíró: Mert a szocializmus olyan rettentően igazságos volt... Mondjuk az átlagpolgár egyként nyomorgott, de azért az elit és az átlagpolgár közt akkor is megvolt az a szintkülönbség mint most.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 10:27:23

@midnight coder:

Az én saját szüleim a kádárista alsó, majd középső részébe tartoztak. De volt egy rokonom az elit felső részében is.

Meg kell mondanom, sokkal kisebbek voltak a különbségek, mint ma.

Két legjobb gyerekkori haverom szülei átlagemberek voltak. S ugyanolyan lakásban éltünk. Oké, apámnak nyugati kocsija volt, amikor szinte senkinek se volt ilyen. Meg előbb volt telefonvonalunk. De anyagiakban nem igazán volt eltérés. Sőt az egyik haverom apja egy élelmiszerkereskedelmi vállalatnál dolgozott, nem is vezető beosztásban, s tele volt a spejzuk téliszalámival, gyulai kolbásszal, mert ezt haza tudta "hozni" a munkahelyről, míg az én apám legfeljebb ingyen papírt és gémkapcsot hozhatott haza.

Nem nyomorgott az átlagember. A 70-es évek közepén az átlagbér 3 ezer F t volt, s 2 ezer alatt szinte senki se keresett.

Az első guberálók p. 1989-ben jelentek meg Bp-en, addige z ismeretlen jelenség volt.

chrisred 2020.09.09. 10:27:48

@midnight coder: "45-ben a nyilasok még nem voltak hatalmon."

Ennek azért nézz utána. A Szálasi kormány 1944 október 16-án lépett hatalomra, és hivatalosan 1945. március 28-án oszlatta fel magát.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 10:29:17

@midnight coder:

"45-ben a nyilasok még nem voltak hatalmon"

A nyilasok 44 októberétőúl 45 májusáig voltak hatalmon. Igaz, az ország egyre kisebb részén. Bp-en 45 februárig csak.

chrisred 2020.09.09. 10:30:05

@MAXVAL bircaman közíró: Nem, oligarchának az államhatalommal összefonódásban lévő üzletembereket nevezik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 10:36:39

@chrisred:

Sőt, de facto májusig voltak egy kisebb területen.

44 óktóberében a nyilas kormány mindenkit megesketett az állami alkalmazottak közül, ennyire adtak a formalitásokra, mert attól félték, túl sok ellenségük van a horthysta adminisztrációban.

Persze a legtöbb alkalmazott simán letette az esküt, formalitásnak tekintve azt. Nagyapám mesélte, aki szintán felesküdött Szálasira, azt mondta ez kb. úgy zajlott, hogy hivatta a főnöke, elétett egy papírt,majd azt mondta "na, ezt a marhaságot kell aláírnod".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 10:38:06

@chrisred:

Nem, oligarcha az olyan ember, aki vagyona jóvoltából közvetlen és meghatározó politikai hatalmat szerzett.

Mo-on erre NULLA példa. Míg pl. Oroszországban a 90-es években ez volt a normális menete a dolgoknak.

chrisred 2020.09.09. 10:41:56

@MAXVAL bircaman közíró: Igen, arra is illik a meghatározás.

midnight coder 2020.09.09. 10:49:10

@chrisred: Jó, akkor úgy mondom, hogy akkor amikor a háború után az új kormány létrehozásakor már nem voltak hatalmon. Viszont 89-ben az első szabad választásokat még a szocik hatalma teljében zavarták le.

chrisred 2020.09.09. 10:55:21

@midnight coder: És a kerekasztalosok azért ültek le velük egyezkedni, hogy kapjanak abból a hatalomból.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 11:14:44

@chrisred:

Nem, mert az államhatalommal összefonódásban lévő üzletember lehet olyan is, aki az államhatalom alárendeltje, s nem rendelkezik politikai hatalommal.

midnight coder 2020.09.09. 11:20:35

@chrisred: Igen, csak azt nem értem, hogy jön mindez a politikailag kivégzett áldozatokhoz. Na persze az sem szép, hogy az új pártoknak egyezkedniük kellett a gyilkosokkal, de más megoldás akkor nemigen volt.

chrisred 2020.09.09. 11:21:52

@MAXVAL bircaman közíró: Persze, ő egy kisebb befolyással rendelkező oligarcha.

chrisred 2020.09.09. 11:23:27

@midnight coder: Nem volt kötelező, de ők ezt az utat választották, ezzel megosztották egymás között az állampárt felelősségét.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 11:55:54

@chrisred:

Ha nincs befolyása, akkor eleve nem oligarcha.

Ez kb. mintha azt mondanád, a macska egy kisebb növésű kutya.

chrisred 2020.09.09. 12:02:53

@MAXVAL bircaman közíró: Nem, ez olyan, mintha azt mondanám, hogy az oroszlán és a házicica is egyaránt macskafajta.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 12:20:22

@chrisred:

Nem, mert az oligarchaság kötelező feltéte:
- politikai hatalmat gyakorol,
- vagyonát nem a politikából szerezte.

Ha vagyonát a politikából szerezte, az egy kliens.

Ha pedig nincs politkia hatalma, akkor egy szimpla gazdag ember.

chrisred 2020.09.09. 12:29:15

@MAXVAL bircaman közíró: A szimpla gazdag ember, aki a vagyonát a versenyszférában szerezte, és nincs összefonódása az államhatalommal. A többi oligarcha.

midnight coder 2020.09.09. 13:12:00

@chrisred: Nem igazán. Ha te agyonverted a szomszédodat, én meg veszek tőled egy autót, még nem vállaltam át a felelősséget a szomszédod meggyilkolásáért.

Weißkopf 2020.09.09. 13:39:45

@Wildhunt: "Ugyanezeket az embereket nem zavarná semmilyen szétszakadottság, ha ők lennének a csúcson." Ja, erre mondta Marx elvtárs, hogy a lét meghatározza a tudatot.

chrisred 2020.09.09. 13:44:12

@midnight coder: Ja, de ha te agyonverted a szomszédodat, hogy elvedd az autóját, én meg ezt tudva olcsóért átveszem tőled, akkor a bűnpártolás valamilyen alakzatát valósítom meg, minimum orgazdaságig.

Wildhunt 2020.09.09. 14:23:52

@Weißkopf: Valamiben neki is kellett, hogy igaza legyen.

Weißkopf 2020.09.09. 14:41:19

@MAXVAL bircaman közíró: Na akkor 1 kis nyelvészet. A ma kapható értelmező szótár (ÉKsz., 2003) szerint az oligarcha történelmi fogalom 'kiskirályként hatalmaskodó főúr, főnemes' jelentésben. Ez szó szerinti átvétel az 1972-es első kiadásból. Ám a nyelv változik, és ha a köznyelv oligarchának nevezi az állami megrendeléseken és uniós pénzeken milliárdossá lett vállalkozókat, akkor ez a jelentés előbb-utóbb a szótárban is meg fog jelenni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.09. 15:49:28

@Weißkopf:

Semmi gond ezzel.

Ha a szótár szerint:
1/ oligarcha - aki vagyona révén meghatározó politikai befolyást élvez,
2/ oligarcha - nagyon gazdag ember;
akkor hozzá fogom tenni, az 1/ értelemben beszélek.

Szóval ha lesz is 2/ jelentés, az nem lesz azonos az 1/ jelentéssel.

Lásd, attól, hogy a folyón is lehet ár meg a boltban is van mindig, még nem kell gátat építeni az üzletekben.

Void Bunkoid 2020.09.10. 10:04:42

@chrisred: a finnek egy nálunk három és félszer akkora, vízben, kajában, nyersanyagokban gazdag területen ücsörögnek feleannyian, mint mi. Ők nem szegény ország, de nem is világhatalom. A fő különbség, hogy a finnek és vezetőik soha az életben nem is akartak görcsösen világpolitikai tényezők lenni (mint a bezzegállamok többsége)@Emmett Brown: , tök jól elücsörögnek a kis hideg-vizes-rénszarvasos ficakjukban, és megelégszenek vele, boldogok is.

@Emmett Brown: Svájc egy egyedi és megismételhetetlen eset. Ők hegyek közé, nagyon jól védetten eléldegéltek, és anno kitalálták, hogy ők lesznek jó pénzért a világ páncélszekrénye. Ez máig így is van, és a világnak nincs is szüksége még egy Svájcra. Gyorsak voltak, lecsaptak a lehetőségre. Kész :)

A németek bő száz éve már rendesen ki voltak esve a pikszisből világhatalmi téren - legalábbis a még száz évvel ezelőtti helyzetüket tekintve, egy Európában nagy, de az azóta kinyílt világban csak egy kicsi, ennek ellenére nagypofájú-arrogáns, pökhendi császárság voltak, akik ismét világhatalmak akartak lenni. A többi európai nagyhatalom durva gyarmati háttere miatt ez sajnos nem sikerült.

A spanyolok (és a franciák is valamilyen szinten) a gyarmatosítósdi szintén vesztes oldalán álltak, mivel nekik hiába volt meg a hatalmas terület, a világ második technikai-ipari-gazdasági forradalma elrobogott mellettük, mint egy gyorsvonat, ők egyszerűen beleragadtak a leigázós-ültetvényes-aranyrablós rutinba, el is veszítették az összes gyarmatukat. Mármint TELJESEN. Ha megnézed, a britek egy "nemzetközösséget" szerveztek az egykori gyarmatbirodalomból, és kicsit kiszervezgetnek oda, meg máig szipolyozzák onnan a tehetséget, munkaerőt, a legtöbb egykori spanyol gyarmat meg elbaszarintott/diktatorikus banánköztársasággá vált, és az ott lakók többségének esze ágában sem lenne Spanyolországba települni dolgozni vagy ilyesmi, inkább az usába.
süti beállítások módosítása